Authentic participant statement

Janne Saarikivi (University of Helsinki), who gave us two great lectures on diverse aspects of fieldwork, culture, language and ethnographic knowledge, doesn’t have a blog of his own, but luckily, his Facebook updates are public. Copy-pasted, with his permission, for all who read Finnish, his comment on the winter school as an example of how university teaching should be organised, and what is wrong with the strategies, visions and missions of today’s universities.

Fennougristiikan talvikoulu Szegedissä Unkarissa oli erinomainen esimerkki siitä, miten yliopisto-opetus tulisi järjestää ja siksi myös siitä, mikä monien yliopistojen strategiassa nykyisin on pielessä. Paikalla oli briljantteja fiksuja ihmisiä ainakin kahdeksasta eri maasta ja yhdeksästä yliopistosta. Opetus järjestettiin yhtä aikaa tohtoriopiskelijoille, tutkijoille ja perustutkinto-opiskelijoille ja se koostui kaikenlaisesta keskustelusta, harjoittelusta ja brainstormailusta. Ihmiset tutustuivat toisiinsa, saivat harjoitella puhumaan toistensa kieliä, oppivat uutta siitä, miten muualla maailmassa mitäkin tällä hetkellä tutkitaan. Mutta yliopistomaailman synkkä todellisuus tuolla ulkona on, että varmaan kaikki yliopistot, joista läsnäolevat alun alkuaan ovat peräisin, ovat julistautuneet “huippuyliopistoiksi” ja kilpailevat keskenään siitä, miten ne rankataan jossain Times higher educationin supplementissa. Huonommin menestyviltä viedään resurssit, jotka keskistetään niihin mukamas parempiin yksikköihin. Siis niihin, jotka ovat onnistuneet tuottamaan enemmän sellaista mainstream-kamaa, mitä tällä viikolla halutaan “huippujulkaisuissa” julkaista, tiedettä, joka ei ole erityisen korkealaatuista, mutta kylläkin muodikasta. Fennougristiikan kaltainen pieni aine taistelee kaikissa yliopistoissa kymmenien muiden aineiden kanssa rahoituksesta ja erityisesti saman maan sisällä on aina olemassa pelko siitä, että vähänkin vähemmän “huippu” instituutti lakkautetaan heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja kaikki toiminnot keskitetään yhteen paikkaan, koska siellähän jo tutkitaan ja opetetaan näitä. Tietystikään oikean tieteen ja oikean tieteellisen opetuksen ei tulisi rajoittua instituutioihin, olemassaoleviin yliopistoihin ja niiden rakenteisiin, vaan sen tulisi olla puhdasta ihmisten välistä vuorovaikutusta. Mutta yliopistot, jotka kaikki mielellään kehuvat omaa “kansainvälisyyttään” toisiltaan lainatuin sanakääntein, kilpailevat todellisuudessa kansainvälisestä rahoituksesta ja projekteista, kampittavat toisiaan. Siksi huippuretoriikka ja siihen liittyvä kilpailun kulttuuri on niin vastenmielistä ja tieteen luonteelle vierasta formula-ajojen ja jalkopalloturnausten höpötystä. Sille vielä nauretaan makeasti muutaman vuosikymmenen kuluttua. Niin, ja toivottavasti siis kaikki nauravat yhdessä, kaikista eri maiden perinteisistä instituuteista, jotka sitten jotenkin kuitenkin selvisivät.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s